top of page

כדאיות מערכת סולארית ביתית - איך לדעת האם זה משתלם לי?

לפני תקופה כשהיו אומרים מערכת סולארית על גגות, כולם ידעו שמדובר בדוד שמש. אותו מיכל עומד או שוכב על גג הבית או המבנה אליו מוצמדים בדרך כלל פאנל או שניים, (קולטי שמש). אלה קולטים את אנרגיית השמש, מחממים את המים במיכל, מזרימים את המים לבית, ואז אפשר להתקלח בנחת ובכיף, לרחוץ כלים ועוד, כל זאת מבלי לשלם על חשמל לחימום המים. בשנים האחרונות אין בית בישראל, שיכול היה להתקין דוד שמש לחימום מים וליהנות מהחיסכון בתשלום החשמל, שלא יעשה את זה. זה אפילו הפך להיות שיקול בתכנון בתים, בהשכרת בתים וכד'.

אבל כיום כאשר מדברים על מערכות סולאריות על גגות בתים או מבנים, הכוונה היא למערכות עם טכנולוגיה מתקדמת של פאנלים אשר קולטים את אנרגיית השמש ומייצרים ממנה חשמל לתצרוכת פרטית או לעסקים. למרות שההשקעה במערכת כזו לייצור חשמל יקרה יותר מאשר התקנה של דודי שמש, גם היא כדאית לאורך זמן. זוהי מגמה שתופסת תאוצה בזכות היתרונות הרבים שיש לה, שהופכים אותה לכדאית.


איך בעצם ניתן להרוויח או לחסוך כסף ממערכת סולארית ביתית?

במקרה של מערכות סולאריות לייצור חשמל אפשר לומר שאמנם כסף אינו גדל על העצים אבל על הגגות כנראה שכן.

חשוב לזכור שההשקעה במערכת כזו היא לטווח ארוך, אך החיסכון מתחיל באופן מיידי והרווח מתחיל להיות משמעותי יותר אחרי שמחזירים את ההשקעה הראשונית.

אנרגיה סולארית כשמה כן היא: אנרגיה הנוצרת על ידי השמש. זו אנרגיה זמינה ללא בעלות של אף אחד, וללא עלות, מכאן מקור החיסכון והרווח של המערכת, ולכן יותר ויותר אנשים מבינים שזו השקעה טובה מבחינות רבות, ומפנימים את הנושא של כדאיות מערכת סולארית ביתית.

הדרך להרוויח כסף היא ממכירת עודפי ייצור לחברת החשמל. חברת החשמל מעודדת צרכנים להשתמש באנרגיה חלופית ירוקה לייצור חשמל, על מנת להקל על המערכת הארצית.

לא רק שהיצרן אינו משלם על החשמל שהוא משתמש לתצרוכת הביתית שלו, אלא שחברת החשמל קונה עודפים במסלולים מיוחדים לצרכנים פרטיים, לפי מתקני הייצור, כך שזה עוזר בהחזר ההשקעה, מוזיל את העלויות של תשלומי החשמל השוטפים של המשפחה, ואחרי החזר ההשקעה הראשונית היצרן גם מתחיל להרוויח. אם לוקחים בחשבון שזמן החזר ההשקעה נע בין 5 - 10 שנים (כל מקרה לגופו), המערכות הסולאריות של ימינו יכולות לייצר חשמל בין 20 - 25 שנים, עם תחזוקה נכונה.



מדוע מערכות סולאריות פרטיות משתלמות למדינת ישראל (פטור ממס ותשלומי ארנונה)

ממשלות מתקדמות בעולם מבינות כבר את הפוטנציאל הטמון באנרגיה סולארית לייצור חשמל, ומעודדות את האזרחים שלהן להתקין מערכות סולאריות פרטיות על גגות הבתים ואפילו בחצרות- זאת באמצעות תמריצים שונים ואפיקי מימון מגוונים.

מדינת ישראל שטופת השמש שהייתה בין הראשונות להשתמש באנרגית השמש לחימום מים, משום מה עדיין משתרכת קצת מאחור מבחינת עידוד ותמריצים למערכות סולאריות לייצור חשמל, אך גם היא מנסה לקדם את הנושא.

אחת הדרכים בהם המדינה מקווה לעודד בעלי בתים פרטיים להתקין מערכות סולאריות היא בהקלה על העומס הבירוקרטי מבחינת היתרים. דרך נוספת בה המדינה מנסה להמריץ בעלי בתים פרטיים להתקין פאנלים סולאריים ולהפוך ליצרני חשמל היא להעניק להם הטבות מיסוי,כמו לדוגמה לפטור אותם מדיווח ומתשלום מס עד לתקרת הכנסה שנתית מייצור חשמל של 24,000 ש"ח בשנה. מדינת ישראל הכירה בכך שההכנסה ממכירת חשמל אינה הכנסה מעסק או מעבודה.

בנוסף, מרכז המחקר והמידע לפיקוח תקציבי בכנסת הגיש הצעה לוועדת הכספים על הסדרת תקנות ארנונה ופחת מואץ למערכות טרמו-סולאריות ופוטו-וולטאיות. מדובר על הורדת תעריפי הארנונה למינימום כתמריץ להתקנת מערכות סולאריות לחימום מים וייצור חשמל על גגות. בשלב הראשון החליטה הוועדה לתת לבעלי בתים פרטיים פטור מלא מתשלום ארנונה על גגות ושטחים עליהם מותקנת מערכת סולארית להפקת חשמל תצרוכת ביתית.


איך ניתן לחשב החזר השקעה על מערכת סולארית ביתית?

כולם מדברים על כדאיות מערכת סולארית ביתית היות וכבר ברור שיש לה יתרונות רבים, כשהמרכזי הוא היתרון הכלכלי.

נשאלת השאלה: האם אמנם זה כדאי?מאחר וההשקעה הכספית הראשונית במערכת כזאת היא לא קטנה

ההשקעה הראשונית היא עבור:

  • רכישת פאנלים סולאריים

  • רכישת ממיר

  • רכישת ציוד נלווה

  • ההתקנה עצמה

מדינות רבות, וישראל ביניהן, מעודדות את התושבים לעבור לאנרגיה ירוקה. זאת, בשל העובדה שברור שהיא אמורה להיות זולה יותר לשימוש בטווח הארוך, וכמובן נכונה יותר הן מבחינה אקולוגית - אקלימית, הן מבחינה תרבותית והן מבחינת משאבי האנרגיה על הפלנטה כולה. לכן בשנים האחרונות העלויות ירדו באחוזים רבים.

ההשקעה יכולה לנוע מ - 40,000 ש"ח ומעלה, והיא משתנה בהתאם למספר המטרים הרבועים של הגג, בהתאם לתנאי השטח - האם זה גג שטוח או גג רעפים - בהתאם לכמות הקילוואטים שמעוניינים בהם, ועוד.

כאשר מדובר על החזר ההשקעה זה גם תלוי בכמות צריכת החשמל של המשפחה שעל ביתה מותקנת המערכת הסולארית, כי לעיתים נוצרים עודפי חשמל שניתן למכור לשכנים או לרשת החשמל הארצית.

לאחר שבודקים את התנאים, את העלות הראשונית, את כמות החשמל שהמערכת תייצר, את החיסכון של תשלום חשמל דו חודשי של אותה משפחה, את האפשרות למכירה (יש מחירון מסודר של חברת החשמל לקניית חשמל ממערכות סולאריות), ניתן בקלות לחשב תוך כמה שנים תוחזר ההשקעה.



מהם המכשולים ומוקדי העלות בהתקנת המערכת הסולארית הביתית?

ישנו גורם אחד שחשוב לבדוק לפני שמחליטים על התקנה של מערכת סולארית בכלל, ומערכת סולארית ביתי בפרט: מבנה הגג (סוג, מיקום וכיוון).

כשמתכוונים לפרוס פאנלים סולאריים, דבר ראשון שיש לוודא הוא שהגג ממוקם בצורה כזו שתאפשר חשיפה מירבית לקרינה ישירה של השמש. אם יש אפשרות להניח את הפאנלים לכיוון דרום זה יהיה הכי אופטימלי. אם הגג פונה לכיוונים אחרים יהיה צורך לבדוק איך לסדר את הקונסטרוקציה בהתאם. לכן תכנון מוקדם הינו שלב הכרחי.

יש לבדוק שמצד אחד הגג אמנם חשוף לקרינה ישירה של השמש, אך גם הוא ממוקם בצורה שאינה חשופה מדי לאפשרות של פגעי מזג אוויר או הצללות.

כאשר בודקים האם ניתן להניח פאנלים סולאריים על גג בית פרטי, חשוב גם לוודא שבסביבה אין עצים גבוהים מדי שמצלים על המערכת או עלולים לפגוע בה במקרה של רוחות או מזג אוויר סוער.

ניתן לפרוס פאנלים סולאריים על כל גג אם הוא שטוח או אם הוא גג רעפים. גגות רעפים נחשבים אופטימליים יותר - מבחינת היחס של שטח לכמות החשמל שניתן לייצר - מאשר גגות שטוחים.

על מנת להתגבר על מכשולים אפשריים חשוב להתייחס לשלב התכנון בכובד ראש ולשכור אנשי מקצוע מיומנים שיוכלו לבדוק, לתכנן ולחשב גם את מוקדי העלויות. לכן מומלץ לחפש חברה המספקת פתרונות מקצה לקצה:

  • תכנון והגשת תוכנית מפורטת

  • אספקת ציוד לתשתיות - קונסטרוקציות

  • אספקת ציוד למערכות סולאריות - פאנלים, ממירים, מצברים

  • מתן שירותי לוגיסטיקה

  • שירות ותחזוקה

כל אחד מהמרכיבים הללו הם מוקדי עלות. לכן מומלץ לשלב את כולם בעסקה אחת תחת אותה קורת גג.


לאחר כמה זמן ניתן יהיה לכסות את ההשקעה הראשונית במערכת הסולארית?

כדאיות מערכת סולארית ביתית צריכה להיבדק לאורך זמן, כמו כל השקעה. כפי שצוין ההשקעה הראשונית במערכת מתניידת בערכים של עשרות אלפי שקלים, ובהתאם לנתונים משתנים של פני השטח, כמות החשמל שרוצים להפיק, איכות הרכיבים ועוד.

הנתונים הבסיסיים לפיהם ניתן לחשב הערכת זמן לכיסוי ההשקעה הם:

  • גודל הגג (מבחינת מ"ר)

  • כיוון הגג (על פי ארבע רוחות השמיים)

  • סוג הגג (בטון, רעפים)

  • הצללה

  • ייצור שנתי

  • עלות המערכת (משלב התכנון עד התחלת הפקת חשמל)

  • מכירת עודפים (לחברת החשמל)

  • חיסכון שנתי

  • תשואה משוערת



איך אוכל לדעת האם התקנת מערכת סולארית כדאית לי בשורה התחתונה?

כשמדובר על כדאיות מערכת סולארית ביתית, כל מקרה הוא לגופו, ותלוי בתנאים הסביבתיים השונים של כל בית, הצרכים האישיים של כל משפחה בתצרוכת החשמל וכד'.

שוק האנרגיה הסולארית מתפתח במהירות, ולא בכדי. ישנן חברות שמאגדות את כל השירותים, ממתן ייעוץ ראשוני, דרך תהליך התכנון ועד הקמת והפעלת המערכת כמו גם ייעוץ פיננסי.

על מנת לעודד יותר ויותר אנשים פרטיים להקים מערכות סולאריות על גגות הבתים - כמו שקרה בעבר עם דודי שמש - הממשלה מעניקה תמריצים, הבנקים מעמידים הלוואות בתנאים נוחים במיוחד וחברת החשמל מעודדת צרכנים למכור לה עודפי ייצור. אנו ממליצים להתייעץ עם בעל מקצוע על מנת לבצע הערכה מלאה ובדיקה של החזר ההשקעה על המערכת לפני הכניסה לפרוייקט!


bottom of page