top of page

היתרונות והחסרונות של אנרגיה סולארית - המדריך המלא ל-2022!

כשמדברים כיום כל שינויי אקלים, על התחממות כדור הארץ, על קיימות ועל קידום אלמנטים בכל שטחי החיים שיהיו ידידותיים לסביבה - אנרגיה סולארית (כדי לספק חשמל למבני תעשיה, בנייני משרדים או בתים פרטיים) היא ללא ספק הדבר האמיתי.

השמש היא מקור אנרגיה רב עוצמה. ניצול הקרינה של השמש יכול לעשות הבדל משמעותי לטובת הקיימות של כדור הארץ. לכן אפשר לשמוע אנשים מדברים על בנייה ירוקה, חומרים מתכלים, מיחזור ושימוש באנרגיה סולארית בנשימה אחת.

אנרגיה סולארית היא ידידותית לסביבה מכל הבחינות, ורשימת היתרונות לא מסתיימת בכך..למרות זאת, אם רוצים להתקין מערכת פאנלים, יש לשקול ברצינות את כל הפרמטרים לפני קבלת החלטה.

כמו לכל דבר, גם לאנרגיה סולארית יש יתרונות וחסרונות; אחת הביקורות על שימוש באנרגיה סולארית היא על כך שההתקנה יקרה. ישנם גם כאלה שיאמרו שהיא לא יעילה באופן מספק. אך אין ויכוח על העובדה שהיא מועילה יותר לסביבה ולעתיד של כולם, ולאורך זמן היא מועילה גם לתקציב של העסק, המפעל או המשפחה.

בשנים האחרונות הטכנולוגיה השתפרה באופן דרמתי, וגם סוללות האחסון התפתחו והפכו ליעילות יותר. ובכל זאת צריך לציין שגגות סולארים אינם מתאימים לכל אחד. ממש כמו כל מוצר אחר שיכול להועיל ולשפר ביצועים, ויהיו כאלו שזה מתאים להם, ואחרים שממש לא.

לבעלי בתים פרטיים, פאנלים סולאריים מספקים יתרונות ברורים במיוחד. עבור אלו שזקוקים לשדרוג, מערך האנרגיה לשימוש ביתי ולבעלי מפעלים עם שטחי חשיפה רחבים עם התקנת מערכת סולארית מסחרית המכילה פאנלים סולאריים ההפוכים למקור הכנסה.


השאלה שיש לשאול היא האם שווה להתקין מערכת פאנלים לאנרגיה סולארית? כדי לענות עליה, נתחיל בבחינת היתרונות ואחרי כן, את החסרונות.



10 יתרונות מרכזיים לאנרגיה סולארית

  1. מקור אנרגיה מתחדשת - אנרגיה סולארית נגישה כל עוד השמש זורחת. אם לא תהיה קטסטרופה קוסמית יש לשער שהאנרגיה של השמש תמשיך להיות זמינה ומתחדשת כל הזמן.

  2. אנרגיה סולארית ידידותית לסביבה - השמש היא מקור אנרגיה נקי, כמו שצויין, ומתחדש. השימוש בה מסייע בהפחתת פחמן דו חמצני וגזי חממה אחרים, ומאפשר השפעה נקיה וידידותית לסביבה הטבעית. זאת, בניגוד לדלקים מאובנים מסורתיים כמו פחם ונפט שהשימוש בהם מזהם ומשפיע אפילו על אספקת המים על הפלנטה.

  3. פאנלים סולאריים הם טכנולוגיה מוכחת - הניסויים המדעיים להפקת אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית החלו כבר בסוף המאה ה-19. תא הסיליקון הראשון המסוגל להמיר את אנרגית השמש לכוח שיכול להפעיל ציוד חשמלי הוצג כבר בשנת 1954. מאז הטכנולוגיה רק הולכת, מתפתחת ומשתפרת, והפכה להיות טכנולוגיה מוכחת כמקור לאנרגיה נקייה. זה אומר שמי שמחליט להשתמש באנרגיה סולארית אינו קונה חתול בשק, הוא רק צריך להחליט באיזו חברה ובאיזה פאנלים לבחור.

  4. אנרגיה סולארית יכולה לחסוך כסף - אנרגיה סולארית עוזרת להפחית את התשלום על חשבונות החשמל. כשמתקינים מערכת ליצור חשמל מאנרגיה סולארית משלמים פחות עבור צריכת חשמל לחברת החשמל. לא משנה אם המחירים עולים, בסיכומו של דבר מי שיש מערכת של אנרגיה סולארית נזקק לפחות חשמל מחברת החשמל.

  5. התקנת מערכת של אנרגיה סולארית מעלה את ערך הבית - בעבר כשהתחילו להציב דודי שמש על גגות בתים, ובקיץ הישראלי היו כל הזמן מים חמים לרשות דיירי הבית, ערך הבית עלה באופן מיידי. גם בתים להשכרה החלו להימדד, האם מותקן בהם דוד שמש או לא? זה מה שקורה כעת לגבי דירות או בתים שיש להם מערכת של אנרגיה סולארית; ערך הדירה או הבית עולה מיד. (למדו עוד על פאנלים סולארים לבית)

  6. אנרגיה סולארית מספקת הכנסות - אם מתקינים מערכת סולארית היא לא רק מספקת את צרכי העסק, המשרד או הבית, אלא היא מייצרת עודפי חשמל שאותם אפשר למכור אותם לחברת החשמל,שלה קיים תעריף לקניית עודפים. כלומר, אחד מהיתרונות של התקנת מערכת כזאת הוא שימוש בשמש כדי לייצר רווחים והכנסה פאסיבית. זה עוזר גם להחזיר את ההשקעה במהירות ואז להנות מרווח נטו.

  7. אנרגיה סולארית היא אנרגיה חלופית מגוונת - בניגוד להפקת אנרגיה מהרוח, שם יש צורך בשטחים נרחבים פתוחים שנושבות בהם רוחות, ובשונה מכוח הידרואלקטרי שזקוק למקור מים עוצמתי, אנרגיה סולארית יכולה להיות כמעט בכל סביבה. במקומות החשופים יותר לשמש יהיה צורך בכמות ושטח פאנלים קטן יותר מאשר מקומות פחות חשופים, אבל ניתן לספוג אנרגיה מהשמש גם בימי חורף כשהיא בוקעת מבין העננים.

  8. התחזוקה של פאנלים סולאריים היא מועטה - לאחר ההתקנה לא צריך להקדיש להם מחשבה רבה. אמנם צריך לוודא לפני ההתקנה שאין בסביבה עצים או ענפים שעלולים לפגוע בהם במקרה של מזג אוויר סוער, ורצוי גם מדי פעם להבריש אותם כדי שיבהקו ויקלטו את אנרגיית השמש טוב יותר, אך מעבר לזה אין הרבה מה לעשות.

  9. לפאנלים סולארים תוחלת חיים ארוכה - לפאנלים סולאריים כיום יש תוחלת חיים ארוכה והם יכולים לעמוד בתנאי מזג אוויר קשים. לכן ההשקעה בהם הופכת להיות כדאית, במיוחד לטווח ארוך..

  10. אנרגיה סולארית מאפשרת עצמאות אנרגטית - כיום העולם מורכב, יש הרבה מאד אינטרסים מנוגדים, מחירים לא יציבים, מלחמה כזאת או אחרת מזעזעת את השווקים אך אנרגיה סולארית היא יציבה ולא תלויה באף אחד. בנוסף, יש לה יישומים מגוונים, זהו יתרון שבדרך כלל לא דנים בו הרבה כי לא בכל מקום הוא רלוונטי, אבל אנרגיה סולארית יכולה לשמש לייצור חשמל וגם חום. היא יכולה לשמש לייצור חשמל באזורים בהם אין גישה לרשת אנרגיה, היא יכולה לעזור בזיקוק מים, ויכולה אף להשתלב בחומרים אחרים המשמשים מבנים כמו למשל חלונות של אנרגיה סולארית.

חסרונות של אנרגיה סולארית

  • עלויות התקנה גבוהות - ההוצאה הראשונית על התקנת מערכת של פאנלים סולאריים היא עדיין גבוהה. אמנם המחירים הולכים ויורדים כל הזמן, אבל הממשלה עדיין לא מסבסדת מספיק על מנת להוזיל את העלויות. זה כולל תשלום על פאנלים סולאריים, ממיר, סוללות, חיווט והתקנה.

המחיר הסופי תלוי במה מתקינים, בפני השטח, באיכות הרכיבים, באיזו חברה בוחרים לפרויקט ועוד. אך בכל מקרה זה יכול להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

בשל חשיבות הנושא הבנקים מעמידים כיום הלוואות ייחודיות בתנאים נוחים במיוחד למי שרוצה להתקין מערכת. במשך הזמן, חסכון בעלויות צריכת החשמל, או יצור עודפים, מאפשר לקבל החזר על ההשקעה ואף להנות מרווחים - למדו על על כדאיות מערכת סולארית ביתית.

  • פאנלים סולאריים לא מתאימים לכל מבנה - הכל תלוי אם המבנה מקבל מספיק אור שמש במספר רב של ימים בשנה. אם המקום סובל מהצללה שלא ניתן להסיר, אם שטח הגג אינו מספיק דיו, אם פני השטח לא מתאימים להנחת פאנלים שטוחים וכד', לא ניתן יהיה להתקין את המערכת.

  • השמש לא עובדת בלילה - בגלל שהשמש מקרינה אור וחום במשך היום, המערכת יכולה להיות פעילה ולספוג את הקרינה אך ורק בשעות האלו. בלילה או כאשר מעונן מאד, המערכת למעשה לא עובדת ולא מייצרת חשמל. אך כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה של סוללות לאחסון אנרגיה, ניתן להתגבר באופן חלקי על הבעיה.

bottom of page