top of page

פאנלים סולאריים לבית - כל מה שצריך לדעת ב - 2022

עודכן: 16 באוג׳ 2022

במהלך העשור האחרון, פאנלים סולאריים התגלו כפתרון בר-קיימא לאספקת אנרגיה בתקופה של שינויי אקלים. בעלי בתים רבים מציבים אותם על הגגות, עסקים משקיעים בהם כדי להרוויח יותר, ותחשיבי האנרגיה של מדינות רבות כבר כוללים כעת אנרגיה סולארית. במדינות רבות (כולל ישראל) הממשלות מעניקות תמריצים בצורות שונות לכל מי שמתקין מערכת סולארית. כעת, כאשר משבר אנרגיה חובר לשינויי האקלים הקיצוניים, זה הזמן לנצל את מקור האנרגיה האולטימטיבי - השמש.



מערכת סולארית לבית פרטי - מה כל המהומה?

פאנלים סולאריים לבית פרטי, או לגג בניין משותף עם מספר שכנים, מורכבים על קונסטרוקציה של פאנלים בדומה לאלו של דודי שמש (אך גדולים יותר), אשר מכסים שטח רחב לפי הגודל והסוג של הגג.

קרני השמש מחממות את הפאנלים ומייצרות אנרגיה - במקרה הזה חשמל. האנרגיה הזאת מוזרמת לממיר וממנו היא עוברת ישירות לארון החשמל הביתי. משם הדרך כבר מוכרת - הבית יכול לצרוך את החשמל כרגיל. זאת אומרת שמערכת סולארית לבית פרטי היא מעין תחנת כוח קטנה ופרטית על הגג שמייצרת חשמל שעומד לרשות דיירי הבית או הבניין.

זה אפשרי בעיקר בגלל הממיר, שהינו רכיב שאי אפשר בלעדיו בתחנת הכוח הביתית הזו. הוא זה שאחראי להמיר את האנרגיה הסולארית לזרם חשמלי המתאים לרשת החשמל הביתית. הוא מחובר מצד אחד לפאנלים הסולארים, ומהצד השני ללוח החשמל ובעצם מאפשר את התקשורת ביניהם.

לכן, חשוב מאוד לוודא שכאשר מתקינים פאנלים סולאריים לבית, שהממיר הוא מקצועי, איכותי ונקנה מספק ידוע ומורשה.


האם כל בעל בית רשאי להתקין מערכת סולארית על הגג?

אנרגיה ירוקה, איכות הסביבה וקיימות הפכו להיות נושאים בוערים בישראל ובעולם כולו. רשויות רבות לא מסתפקות בהסברה לתושבים על כדאיות מערכת סולארית ביתית, אלא מנסות לעודד אותם בכיוון באמצעות הקלה על התהליך הבירוקרטי.

באופן כללי כיום כל מי שמוכן להשקיע רשאי להתקין מערכת סולארית, תוך עמידה במספר תנאים. אין כלל צורך בקבלת היתר בניה להתקנת מערכת לייצור חשמל על גג, ויש רק להודיע על ביצוע העבודה.



מה הם האישורים הדרושים להתקנה של מערכת סולארי על גג הבית?

ישנם מספר תנאים שבהם בעל הבית צריך לעמוד:

  • העבודות והשימושים בעבודה הפטורה מהיתר יבוצעו על ידי בעל המקרקעין.

  • ההתקנה צריכה להתבצע על פי התקן הישראלי עבור מערכת פוטו-וולטאית.

  • ההספק לא יכול להיות יותר מ-700 קילוואט למבנה. מעל 701 קילוואט יש כבר צורך בהיתר בניה.

  • ההתקנה צריכה להיות רק על גג מבנה חוקי.

  • אסור שהמערכת תבלוט מהיקף הגג,במידה ומדובר בגג רעפים, על הפאנלים להיות שטוחים ומוצמדים לגג.

  • יש צורך באישור של מהנדס חשמל מוסמך.

  • יש צורך באישור של מהנדס מבנים מוסמך שהמבנה יכול להחזיק את המערכת.

  • בסיום העבודה צריך לדווח לרשות הכבאות הארצית.

    • דיווח על ההתקנה:

      • על מערכת שמפיקה פחות מ - 50 קילוואט אפשר לדווח עד 45 יום לאחר ההתקנה.

      • על מערכת שמפיקה מ - 51 עד 700 קילוואט חייבים לדווח על עבודה פטורה מהיתר בניה 45 יום לפני ההתקנה.

  • במסגרת ההקלות שהמדינה מקדמת על מנת לעודד ייצור חשמל סולארי, מתקנים קטנים - בהספק הנמוך מ - 15 ק"ו - זכאים לפטור מהתקנת מונה ייצור. הפטור תקף רק עבור יצרן שבחצרים שלו לא מותקנים מתקני ייצור חשמל נוספים.



מערכת סולארית לגג בניין מגורים משותף - האם אפשרי ומה התהליך?

התקנת גג סולארי לבית משותף הפכה זה לא מכבר להרבה יותר קלה, כלומר הרבה יותר ריאלית ומשתלמת. הסיבה העיקרית היא תיקון לחוק שעבר בשנת 2021 ובו נקבע כי יש צורך בהסכמת 66% (שני שליש) מהדיירים בלבד, במקום הסכמה של 100% כפי שהיה נהוג עד אז.

החוק החדש הרחיב באחת את השטח הזמין להתקנת מערכות סולאריות ברחבי הארץ - לא רק בתים פרטיים ומוסדות גדולים - ומציע הזדמנות לחיסכון בתעריפי החשמל, עצמאות אנרגטית להרבה אזרחים, ותרומה משמעותית להפצת השימוש באנרגיה ירוקה ומתחדש.


מהם התנאים הנדרשים לפני התקנת מערכת סולארית לבניין מגורים?

  • טופס 4 - טופס 4 הוא טופס אכלוס למבנה חדש, כלומר זהו אישור לכך שהמבנה, בטוח, ראוי למגורים ולשימוש לשמו נועד. בבתים חדשים מי שמגיש באופן עקרוני הוא בעת היתר הבניה, ואולם במנה ישן, יש לוודא שבועדה המקומית קיים עותק של טופס 4 המקורי.

  • ועד בית מוכר - אשר ייצג את הדיירים מול החברה המתקינה

  • תשתית חשמל תקינה וחיבור קבוע לרשת - בדיקה אשר תתבצע במסגרת הסקר התכנוני לקראת ההתקנה והצעת המחיר.

  • מינימום הצללה - גם זו בדיקה שיש לבצע קודם להתקנה, ונועדה לוודא כי תהיה אפשרות לנצל באופן המיטבי ביותר את שטח הגג. בבנייני מגורים רבים יש על הגגות עצמים כמו מזגנים, מדחסים, מערכות חימום מים ועוד. לקראת התקנה של מערכת סולארית אופטימלית על גג הבניין, מומלץ להזיז עצמים לשם הגדלת השטח הפנוי לטובת הפאנלים הסולאריים.

  • שטח גג - מינימום שטח הגג הרצוי (בגג שטוח) הוא בערך 100 מ"ר. זאת, על מנת שניתן יהיה להקים מערך נרחב של לוחות סולאריים למקסימום הספק ומקסימום רווח. ישנן גם חברות שמעדיפות מינימום של 500 מ"ר, ומומלץ לוודא את הנתונים מראש. חשוב לדעת שההתייחסות לגג שטוח או גג משופע היא שונה לחלוטין מבחינת ההתקנה. מיקום הפאנלים שונה ותלוי במידה רבה בכיוון הגג ומידת החשיפה לשמש (כולל באיזה שעות, עונות וכו').

  • אישור הסכמה של 67% מהדיירים - בעקבות שינוי החוק בשנת 2021. דרישה שבמצב החדש יהיה קל יותר לעמוד בה.

מונה ייצור ושיטת התחשבנות - איך אני וחברת החשמל מתחלקים בחשמל שהגג שלי ייצר?

חברת החשמל פרסמה אסדרה אשר קובעת את דרך ההתחשבנות עם יצרני חשמל סולארי, כמו גם את התעריפים המשולמים להם עבור החשמל שהם מוכרים לחברה. אסדרה זו מתעדכנת מדי תקופה. כאמור האסדרה כוללת פטור מהתקנת מונה ייצור למתקנים בעלי כושר ייצור פחות מ - 15 ק"ו. (מונה ייצור הוא מונה שסופר את כל החשמל שמיוצר ומוזרם במערכת. נציגי חברת חשמל מתקינים את המונה הזה בין הממיר למונה הביתי).

העדכון האחרון של האסדרה לקח בחשבון את השינויים בתחום הסולארי וגם ניסח הקלות והטבות ליצרנים על מנת לעודד את הרחבת הייצור של חשמל סולארי במדינה.

אנשים המבקשים להשתלב באסדרה רשאים להגדיל את גודל החיבור לרשת על מנת לנצל ככל האפשר את שטח הגג.

יצרן פרטי אשר התקין מערכת סולארית על הגג צריך לבחור בין שתי שיטות התחשבנות מול חברת החשמל:

  • שיטת "התחשבנות בשיטת תשלום עבור ייצור" - בה היצרן מקבל תעריף עבור כלל החשמל המיוצר במערכת (בין אם החשמל נצרך על ידו, ובין אם הוזרם לרשת). הוא מחויב על ידי חברת החשמל בגין כלל צריכת החשמל שלו (לא משנה מאיזה מקור) בתעריף הצריכה הרגיל. תעריף הייצור של המתקן נקבע בזמן ההתחייבות, והוא יישאר בתוקף למשך 25 שנה, ללא הצמדה.

  • שיטת "התחשבנות בשיטת תשלום לפי הזרמה" - בה היצרן מקבל תעריף עבור החשמל המוזרם בלבד, בעוד שעל החשמל הנצרך מן המערכת הוא יחויב בתעריף המערכתי בלבד, ככל שיקבע בהמשך.


(רוצים ללמוד עוד על כדאיות מערכת סולארית ביתית? כנסו למאמר שלנו בנושא!)


איך אני מקבל בפועל את הכסף שהרווחתי בזכות הגג?

על מנת לקבל כסף מחברת החשמל, אחרי החיבור לרשת צריך לפתוח תיק ספק בחברת החשמל. לשם כך יש צורך בהגשת המסמכים הרגילים לפתיחת ספק: תעודת עוסק מורשה ממע"מ, אישור על ניהול חשבון בנק, אישור על פטור מניכוי מס במקור, אישור ניהול ספרים, וכמובן מילוי טופס ספק, צילום שיק וצילום חשבונית.

מרגע האישור כספק:

  • חברת החשמל תקרא את מונה הייצור

  • החברה תוציא המלצת חשבון בהתאם לכמות הק"ו

  • הספק יוציא חשבונית לחברת חשמל בהתאם להמלצה

  • חברת חשמל תעביר תשלום ישירות לחשבון

bottom of page