top of page

גג סולארי – כל מה שצריך לדעת על מהפכת הגגות הירוקה

עודכן: 16 באוג׳ 2022

בשנים האחרונות הפכו הפאנלים הסולאריים אשר ניצבים בראש גגות הבתים הפרטיים והמרכזים המסחריים למראה די שכיח. למעשה כיום, הגגות הסולאריים אשר משמשים ככלי טכנולוגי יעיל במיוחד להפקת חשמל מהשמש, נחשבים בעיני רבים גם לסנונית שמבשרת על המהפכה הירוקה החדשה בעולם כולו.

כל זאת יכול היה להיראות אחרת אילולא ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית אשר נרשמה בעשור האחרון בתחום האנרגיה הסולארית, לצד מדיניות ממשלתית המעודדת הקמה של יותר ויותר מערכות ליצירת אנרגיה ירוקה מהשמש. שני אלו יחדיו אפשרו לגגות הסולאריים להפוך פופולאריים במיוחד בבתי אב ושטחים מסחריים רבים ברחבי הארץ.

ממה מורכב הגג הסולארי ואיך מתקינים אותו? כיצד עובדת הטכנולוגיה עליה הוא מבוסס? ומה כוללת התחזוקה שלו? כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם.

מהו גג סולארי?

עד לעשורים האחרונים רוב אנרגית השמש נוצלה על ידי האוכלוסייה בארץ בעיקר לצרכים אישיים של חימום דודי המים הביתיים. הפטנט להפקת חשמל מהשמש באמצעות פאנלים סולאריים אמנם היה כבר קיים ומוכר, אך הטכנולוגיה עוד לא הפכה שימושית ויעילה.

מהרגע שהבשילו התנאים להתפתחות הטכנולוגיה הסולארית החל הציבור הרחב לנצל יותר ויותר את אנרגית השמש לטובת הקמה של פרויקטים סולאריים להפקת אנרגיה חשמלית נקיה וירוקה. וכפי שבטח ברור לכולכם - במדינה שטופת שמש כמו שלנו הפוטנציאל הכלכלי והסביבתי של הגג הסולארי הוא אדיר.

המערכת הסולארית אשר מותקנת על הגג עובדת על עקרון פשוט מאוד אשר מוביל להמרה יעילה במיוחד של אנרגית השמש לחשמל זמין. זה מנוצל בסופו של דבר לצרכים הביתיים היומיומיים שלנו (או של גג המרכז המסחרי עליו מותקנים הפאנלים), ומאפשר לכל אחד להקים רשת חשמל אוטונומית ללא תלות בספקי חשמל חיצוניים. הלוחות (פאנלים) הסולאריים עצמם עשויים חומרים מיוחדים ומותקנים באופן כזה המאפשר יעילות מקסימלית של המערכת הסולארית כולה.

הגג הסולארי נחשב לא רק לכלי חסכוני, אלא גם למערכת ירוקה שמאפשרת להימנע משימוש בדלקים מזהמים ופגיעה באיכות הסביבה.




איך גג סולארי עובד וממה הוא מורכב?

הטכנולוגיה עליה מבוססים הפאנלים המותקנים על הגגות הסולאריים נקראת גם טכנולוגיה פוטו-וולטאית (Photovoltaic). להבדיל מקרני השמש שמחממות את המים בדוד הביתי, במקרה הזה כל תא סולארי מבצע תהליך חכם של המרת אנרגית אור לחשמל זמין.

כיצד זה קורה? למעשה, העיקרון הוא די פשוט. כל מפגש של אלומת אור עם התא הפוטו-וולטאי שבתוך הפאנל הסולארי גורמת לשחרור אלקטרונים. כדי לנצל את זרם האלקטרונים (כלומר, החשמל שנאגר בתא הסולארי) קיימת יחידה נפרדת שאחראית "לסגור" מעגל ולהזרים את החשמל ישירות לרשת החשמל הביתית שלנו.

כל מערכת כזו שמותקנת על הגג הסולארי כוללת מספר יחידות פונקציונאליות נפרדות: הפאנל הסולארי שעשוי מתאי סיליקון מוליכים, ממירים חשמליים שתפקידם להמיר את הזרם לזרם AC המתאים לשימוש בבית, מפסקים וכבלים חשמליים. מלבד זאת, חשוב לציין את מעטפת הקונסטרוקציה – גם היא חלק בלתי נפרד מכל פרויקט של הקמת גג סולארי.


מהם היתרונות הכלכליים והסביבתיים של הגג הסולארי?

בקצרה - המערכות הייחודיות שמכסות את הגגות הסולאריים מאפשרות לנו לחסוך בעלויות צריכת החשמל ולהימנע משימוש במקורות מתכלים ומזהמים לייצור האנרגיה החשמלית (שריפת פחם למשל).

מבחינה כלכלית – הגג שלכם שווה כסף! עלינו לזכור כי לצד עלויות ההתקנה הראשוניות של הגג הסולארי צריך להסתכל על התמונה הכוללת ולחשוב גם לטווח הרחוק. רכישת המערכת הסולארית, ההתקנה והתחזוקה אמנם כרוכים בהוצאה כספית, אך במבט עתידי מדובר בחיסכון משמעותי. במקום לצרוך חשמל באופן רגיל מחברת החשמל, בעלי הגגות הסולאריים נהנים מתעריפי חשמל זולים יותר וחוסכים כסף רב. ובמילים אחרות: הקמת תשתית חשמל עצמאית המבוססת על טכנולוגיה יעילה במיוחד היא הפתרון הכלכלי המשתלם ביותר כיום.

מבחינה סביבתית, היתרון המרכזי הוא עצם השימוש באנרגיה חלופית וירוקה במקום הדלקים הפוסיליים המזהמים. על רקע המודעות הגוברת לנזקים הסביבתיים שגורמים מקורות האנרגיה המתכלים, אין ספק כי שימוש באנרגית השמש הוא הפתרון הידידותי ביותר לסביבה ולנו כבני אדם.


כיצד מתבצע תהליך ההתקנה של הגג הסולארי?

בין אם מדובר בהתקנת גג סולארי לצרכים ביתיים או בהתקנה של מערכת סולארית מסחריות על גגות מסחריים, כל תהליך התקנת הפאנלרים הסולארים על הגג כולל כמה שלבים מרכזיים.

הצעד הראשון הוא תכנון של הפרויקט. על מנת לייעל את התהליך ולהבטיח שהמערכת תנצל באופן מקסימלי את אנרגית השמש ותייצר כמה שיותר חשמל חשוב לבחור באנשי מקצוע מתאימים לפרויקט. אמנם את הגגות הסולאריים ניתן להתקין כמעט בכל מקום, אך חשוב מאוד להקפיד על מיקום נכון של הפאנלים (בהתאם למיקום השמש במהלך היום לדוגמא), ולתכנן בקפידה את הקונסטרוקציה של המערכת על הגג.

לאחר ביצוע בדיקת היתכנות, בחינת סוג המבנה וקביעת מספר היחידות והמיקום הסופי של הלוחות הסולאריים נוכל לגשת ולרכוש את הפאנלים ואת הממיר. מומלץ לרכוש את היחידות כולן דרך אותו הספק או המתקין עמו אתם עובדים. לאחר עיגון הפאנלים לגג יש לחבר את הממיר ואת כבלי ההזנה למערכת ולוודא את תקינותה. כמובן שהתהליך כולו נעשה על ידי מתקינים ואנשי מקצוע מוסמכים בתחום.

לסיום, חשוב לזכור - תכנון נכון של הקונסטרוקציה לפני ההתקנה עצמה יבטיח לכם מערכת סולארית איכותית ויעילה ממנה תוכלו להנות למשך שנים ארוכות.




תחזוקה של גג סולארי – כל מה שצריך לדעת

במידה ונקפיד על תחזוקה שוטפת נכונה של הגג הסולארי נוכל לשמור על המערכת הקיימת למשך שנים ארוכות ולהימנע מבלאי מואץ ותיקונים מיותרים.

התחזוקה השוטפת של הגג הסולארי אינה מסובכת ודורשת בסך הכל מספר פעולות פשוטות.

עוד לפני שנפרט על אופן התחזוקה, חשוב להתייחס לניטור של המערכת הסולארית. הניטור הכרחי על מנת לעקוב אחר יעילותה של המערכת הסולארית. כך למשל, במידה ותפוקות הייצור היומיות של המערכת נמצאות בירידה – ייתכן וקיימת תקלה או בלאי של המערכת הסולארית. חשוב לציין כי במערכות הסולאריות המתקדמות קיימות פונקציות מובנות לניטור ובקרה שעוזרות לנו לעקוב אחרי מדדי ההספק, היעילות והנצילות של המערכת הסולארית. בחלק מהמערכות ניתן לעקוב אחר המדדים גם באמצעות הטלפון החכם שלכם.

אלו הם הצעדים העיקריים שיעזרו לכם לשמור על המבנה של הגג והמערכות הסולאריות לעוד שנים רבות:


- ניקוי ושטיפה: אבק ולכלוך גס שמצטברים על הפאנלים עלולים להוריד באופן די משמעותי את יעילות המערכת. כדי למנוע ירידה בתפוקות ייצור החשמל חשוב להקפיד על ניקיון של הפאנלים על פי הוראות היצרן או המתקין.

- תחזוקה חשמלית: ביצוע ביקורת תקופתית של היחידות החשמליות שנמצאות בגג הסולארי, בדיקת מפסקי החשמל, כבלים, ויתר הרכיבים החשמליים במערכת יאפשרו לכם להנות ממנה לטווח הרחוק ולהימנע מתקלות ונזק בלתי הפיך.

- תחזוקה מבנית: בדיקת עיגון הפאנלים לגג, מניעת נזילות מהגג, בדיקות יציבות המבנה שמחזיק את המערכת ועוד פעולות בסיסיות אחרות.


תיקון גג סולארי – מהם התקלות הנפוצות ואיך ניתן להתמודד איתן בקלות?

תקלות במערכת הסולארית יכולות להיגרם כתוצאה משימוש לא נכון במערכת, בלאי, חוסר הקפדה על ניטור ותחזוקה שוטפת, ובחלק מהמקרים כתוצאה מהתיישנות ובלאי של חלק מהיחידות בגג הסולארי.

ראשית, מומלץ לרכוש מערכות סולאריות מתקדמות עם רכיבים חכמים שיוכלו לעזור לכם בניטור ומעקב אחרי תקלות במערכת. כיום, חלק מהמערכות מחוברות לטלפון החכם שלכם והן מספקות התראה על מגוון רחב של תקלות.

התקלות הנפוצות כוללות בין היתר ניתוק של הפאנל המעוגן מן הקונסטרוקציה בגג, בעיה חשמלית אשר נובעת מהתרופפות או ניתוק כבלי החשמל, וגם הפסקת הפעילות של ממיר הזרם.

כדי להימנע מתקלות מהסוג הזה חשוב לבחור בקונסטרוקטורים מקצועיים ומנוסים שידעו להתחשב בעומסים (רוחות למשל) המופעלים על הפאנלים בשגרה, לבדוק מדי תקופה את תקינות העיגונים, כמו גם את מצבם של המפסקים וכבלי החשמל. במידה ואינכם מכירים את המערכת היעזרו בשירותיו של חשמלאי או מתקין מוסמך לצורך הפעולות הללו.

במידה והממיר לא עובד, יש לבדוק את תקינות הסוללה. אם אין בעיה עם הזנת המתח לסוללה, ייתכן והממיר לא עומד בעומסים של המערכת, או לחילופין הוא מחובר למערכת באופן הפוך ולא תקין.



כמה עולה גג סולארי?

התשובה תלויה כמובן בגודל הגג עליו מותקנת המערכת הסולארית, איכות הפאנלים עצמם, סוג המבנה ופרמטרים נוספים.

עם זאת, קיימים בשוק טווחי מחירים עבור העלות הכוללת של רכישה והתקנת המערכת:

מערכות סולאריות ביתיות בעלות הספקים נמוכים יתחילו ממחיר של כ-50,000 ₪, בעוד המערכות הביתיות החזקות יותר יכולות להגיע גם ל-80,000 ₪.

במידה ומדובר בגג סולאריים מסחריים העלויות יהיו גבוהות יותר: עלות הקמת גג סולארי עם מערכת בעלת הספק של 140 קילו-וואט תנוע סביב 400,000 ₪, בעוד מערכת עם הספק כפול מזה יכולה להגיע גם לכ-750,000 ויותר.


bottom of page