top of page

מערכת סולארית מסחרית: להפוך את העסק למשתלם וירוק יותר

עודכן: 16 באוג׳ 2022

עכשיו זה הזמן שלכם להצטרף למהפכת האנרגיה הסולארית. הקמת מערכות סולאריות מסחריות במפעלים ושטחים מסחריים גדולים הפכה בשנים האחרונות לתופעה פופולארית במיוחד.

בעלי העסקים המסחריים נותנים לשמש לעבוד בשבילם ונהנים מהשקעה כלכלית וסביבתית משתלמת במיוחד שיכולה להניב תשואות נאות מאוד בפרק זמן קצר יחסית.

מהם היתרונות המרכזיים של פרויקטים סולאריים מסחריים? מהו הרווח הכלכלי? ותוך כמה זמן ניתן להחזיר את ההשקעה מהפרוייקט? כל המידע במדריך שלפניכם.


מהי מערכת סולארית מסחרית?

מערכת סולארית מסחרית היא מערכת של פאנלים סולאריים המותקנת על גגות של שטחים מסחריים ומפיקה חשמל בעזרת ניצול יעיל של אנרגית השמש. במדינה שטופת שמש כמו שלנו הפרוייקטים הסולאריים המסחריים ממשיכים לצבור תאוצה מדי שנה, בעיקר הודות ליתרונות הכלכליים והסביבתיים של מערכות מהסוג הזה.

בעידן התעשייה המודרנית קמים בכל יום שטחי נדל"ן מסחריים חדשים, מפעלים, בתי עסק, ונכסים מסחריים נוספים. רבים מהם בוחרים כבר היום להפוך את העסק שלהם לירוק יותר באמצעות הקמה של מערכת סולארית מתקדמת להפקת חשמל.

מערכות אלו מבוססות על טכנולוגיה ירוקה שמפיקה אנרגיה ללא תלות בדלקים מתכלים ומזהמים, חוסכת הוצאות כלכליות רבות ומבטיחה שקט כלכלי לטווח ארוך.



איפה ניתן להקים מערכת סולארית מסחרית?

בהגדרה, מערכת סולארית מסחרית נחשבת לכל מערכת של פאנלים סולאריים אשר מותקנת על גג מסחרי שגודלו בין 150-1,500 מ"ר והיא בעלת הספק שעולה על 15 קילו-וואט.

בניגוד לתחום הנדל"ן בו מוקצים שטחים חדשים לטובת כל פרויקט, מערכות סולאריות מסחריות אינן דורשות הקמת שטח נוסף, והן מוקמת על גבי השטחים הקיימים של העסק (על גג הבניין).

עסקים מסחריים רבים כבר בחרו להצטרף למהפכה הירוקה ולהקים מערכות סולאריות בשיטחיהם. את המערכות הסולאריות המסחריות נהוג להתקין על גגות השטחים המסחריים, או לחילופין על הקרקע (במידה ומדובר בעסק/פרויקט מסחרי בשטח פתוח – פאנלים סולאריים בחוות חקלאיות או בריכות דגים למשל).

את הפרויקטים הסולאריים, שהפכו בשנים האחרונות לשאיפה של בעלי עסקים רבים, ניתן להקים כמעט בכל שטח מסחרי. למעשה, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הסולארי ביחד עם המצב הרגולטורי החדש שמקל על תהליך ההתנעה וההקמה של הפרויקט, מאפשרים כמעט לכל בעל עסק או שטח מסחרי להפוך אותו לירוק ומשתלם יותר.

הרפורמה הממשלתית בתחום הפכה את התקנת הפאנלים הסולאריים על גבי הגגות המסחריים למשימה פשוטה ונוחה מאוד. כיום, ניתן למצוא בשוק הישראלי שפע של חברות המתמחות בפרויקטים של הקמת מערכות סולאריות מסחריות, כשגם את ההיתרים מהמדינה ומחברת החשמל ניתן לקבל במהירות ובקלות מבלי לעבור בוועדות תכנון ובנייה מתישות.




אילו עסקים יכולים להקים מערכת סולארית מסחרית?

עסקים מסחריים רבים כבר הבינו כי אנרגיה מתחדשת הפכה לצו השעה. כיום, ניתן למצוא מערכות סולאריות מסחריות על גבי גגות של מפעלים תעשייתיים, בתי מלאכה ועסקים גדולים אחרים.

לצד זאת, ניתן למצוא גם לא מעט מוסדות חינוכיים, ארגונים ממשלתיים, ואפילו מושבים וקיבוצים שהבינו את הצורך ואת היתרון הטמון במעבר לאנרגיה נקייה ומשתלמת יותר.

כך למשל, ניתן למצוא פרויקטים של התקנת גג סולארי על גגות של קניונים, משרדים, עיריות ומועצות מקומיות, בתי ספר ואוניברסיטאות וכן הלאה.

בשנים האחרונות מתרחבים הפרויקטים הסולאריים גם לתחום החקלאות. מערכות מסחריות של פאנלים סולאריים (חוות סולאריות) מוקמות גם בבריכות דגים, חממות, מטעים, שטחים חקלאיים פתוחים אחרים, חוות חקלאיות וכן הלאה. קיראו עוד על התקנת פנאלים סולארים!


אופן החזר ההשקעה מהמערכת הסולארית המסחרית

לא סתם נחשבות המערכות הסולאריות המסחריות לעסק משתלם במיוחד. מבחינת עלות כלכלית – מדובר בפרויקט עם השקעה חד פעמית ותשואות שנתיות גבוהות במיוחד. ההוצאה העיקרית היא כמובן הקמת התשתית ורשת הפאנלים הסולאריים עצמה, כאשר לאחר מכן נהנה העסק המסחרי מקיזוז עלויות חשבון החשמל שלו וחיסכון כספי משמעותי מדי שנה.

הרווח שמגולם בתוך המערכת הסולארית המסחרית יכול להגיע אל הכיס בשני מסלולים עיקריים:

- הפקה עצמאית של חשמל: הקמה של תשתית סולארית מסחרית בתקופה בה מחירי החשמל רק הולכים ומאמירים היא ככל הנראה הפתרון המשתלם ביותר מבחינה כלכלית. במסלול זה, לאחר הקמת הפרויקט הסולארי, מוזרמת כל האנרגיה החשמלית לעסק עצמו. למעשה, הגג של השטח המסחרי מנצל את אנרגית השמש אך ורק לטובת השימושים והצרכים העסקיים שלו ולא משלם כסף לחברת החשמל.

- הסדר עם חברת החשמל: בתור התאגיד הבלעדי לייצור חשמל ואנרגיה, גם חברת החשמל מבינה בשנים האחרונות כי פניו של העולם כולו פונות אל תחום האנרגיה הירוקה. במסגרת מסלול זה, שנקרא גם מסלול המכירה, רשאי כל עסק להקים מערכת סולארית מסחרית ואת החשמל המיוצר באמצעותה למכור בתעריף מוזל לחברת החשמל. בהתחשב בתעריפי החשמל הרגילים שממשיכים להתייקר מדי שנה – מדובר בתמהיל עסקה משתלם במיוחד.

נכון לשנת 2022, ההסדר מול חברת החשמל תקף ל-25 שנים, כל זאת על פי התעריפים שנקבעו בין שני הצדדים.

איך מחשבים את ההספק ואת החזר ההשקעה מהפרויקט?

מי שהצטרף למהפכת הגגות הסולאריים בשנים האחרונות כבר נהנה מקיזוז משמעותי בעלויות חשבון החשמל ומתשואות שנתיות נאות במיוחד. אם בפרויקטים של הקמת מערכות סולאריות ביתיות התשואה עומדת נכון להיום על 13-15% בממוצע, הרי שבמערכות סולאריות מסחריות התשואות השנתיות מזנקות ויכולות להגיע עד ל-20%.

לצורך השוואה, התשואות השנתיות הממוצעות בתחום הנדל"ן עומדות על 3-4% בלבד.

את מי שמעורה בתחום הפאנלים הסולאריים הנתונים הללו לא אמורים להפתיע. המערכות הסולאריות המסחריות הן בעלות הספקים גבוהים במיוחד ונחשבות כלי טכנולוגי יעיל מאוד להמרת אנרגיה.

מערכות סולאריות מסחריות בהיקף קטן (עד 15 KW) נהנות מתעריף של 0.48 אג' לקוט"ש, עבור מערכות בהיקף בינוני (עד 25 KW) התעריף הוא 0.45 אג' לקוט"ש, ואילו מערכות מסחריות גדולות (עד 100 KW) יזכו לתעריף של 0.41 אג' לקוט"ש.

על סמך הנתונים הללו ובהתחשב בהשקעה הראשונית בפרויקט (עליה נפרט בהמשך), ההערכה היא כי החזר ההשקעה מפאנלים סולאריים מסחריים יהיה בדרך כלל לאחר 7-10 שנים.

הכנה מקדימה להתקנת מערכת סולארית מסחרית – מה צריך לדעת?

כל פרויקט מסחרי של הקמת פאנלים סולאריים דורש הכנה מקדימה, הן בהיבט התכנוני והן בהיבט הבירוקרטי.

ראשית, כל פרויקט מהסוג הזה מתבצע אך ורק על ידי מתקינים מוסמכים תוך תיאום מלא מול חברת החשמל. המתקינים אחראים על ההקמה בפועל של הקונסטרוקציה, עיגון הפאנלים לגג, חיבור וחיווט כבלי החשמל והאינטגרציה של המערכת כולה.

לפני הביצוע בפועל של הפרויקט נדרשים שלבי תכנון וייעוץ מקדימים. בשלבים אלו נבדקת ההיתכנות של הפרויקט מבחינה כלכלית ופרקטית.

מבחינה בירוקרטית, לפני תחילת הפרויקט יש להציג אישור מדידה רשמי מטעם מודד מוסמך אודות שטח הגג המיועד. כמו כן, יש להנפיק טופס 4, אישור בנייה מהקונסטרוקטור, וכן אישור רשמי מחברת החשמל לביצוע הפרויקט.

כמו כן, יש להציג את פרטי התכנית (המפרט הטכני של המערכת, שרטוטי המבנה..)

עם סיומו של הפרויקט יש ליצור קשר עם חברת החשמל על מנת לקבל אישור סופי ולהתחבר למונה (במידה ובחרתם בהסכם עסקי של מכירת החשמל בתעריף מוזל).



מחיר השקעה ראשונית במערכת סולארית מסחרית – כמה זה יעלה לכם?

ההשקעה הראשונית בהקמת מערכת סולארית מסחרית היא למעשה ההשקעה העיקרית בכל פרויקט מהסוג הזה. במה היא כרוכה? הקמת תשתית/קונסטרוקציה מתאימה (במידה ואינה קיימת אחת כזו), רכישה של הפאנלים הסולאריים, הממיר ויתר רכיבי המערכת, קבלת היתרים ואישורים מאנשי הביצוע, המהנדסים וחברת החשמל, וכמובן הצבת הפאנלים עצמם וחיבור המערכת לתשתית החשמל.

עלות ההשקעה הראשונית משתנה בין פרויקט לפרויקט והיא תלויה בגודל הגג, תוואי השטח, כמות הפאנלים הסולאריים ואיכותם, ההספק הכולל של המערכת, עלות הממיר וכמובן הספק והמתקין עמם אתם עובדים.

באופן כללי, עלות ההשקעה הראשונית עבור מערכת בגודל סטנדרטי תהיה סביב 200-300 אלף ₪. כך לדוגמא, עלות ההקמה של מערכת סולארית מסחרית עם הספק של 100 KW תעמוד על כ- 300 אלף ₪.

חשוב לזכור כי לאור הגידול בביקוש לפרויקטים סולאריים מסחריים והעובדה שהמדינה וחברת החשמל מעודדות פרויקטים ירוקים מן הסוג הזה, מחירי ההתקנה של המערכות הסולאריות ירדו באופן ניכר. מגמה זו צפויה להימשך גם בשנים הקרובות.

bottom of page